Hyvän lämpöpumpun tekee asentaja2018-03-06T11:04:44+00:00

Hyvän lämpöpumpun tekee asentaja

Suomessa on myynnissä satoja erilaisia lämpöpumppuja. Malleja ja erilaisia asetuksia on niin paljon, että asiantuntija kuvaa tarjontaa sekavaksi.

– Mallikirjo on runsas, ja mallit vaihtuvat usein, sanoo Luonnonvarakeskuksen tutkija Jukka Havento. Pumppumerkkejä on markkinoilla kolmisenkymmentä. Niillä jokaisella on malleja kymmenkunta, joten yhteensä erilaisia vaihtoehtoja on 200–300.

Kuluttajan valintatuskaa lisää se, että mallit päivittyvät 2–3 vuoden välein. Kehityksestä on vaikea pysyä kärryillä, koska pumppuvalmistajat päivittävät malleja mutta voivat pitää niiden mallinumerot samana.

– Päivitystahti on kiivas. Ilmalämpöpumpuissa kehitys on nopeaa, maalämpöpumpuissa stabiilimpaa, Havento sanoo.

Kun on runsaudenpulaa, mistä tunnistaa hyvän lämpöpumpun? Asiantuntijat neuvovat etsimään hyvän myyjän.

– Olennaista on rehellisen myyjän ja asentajan löytäminen. Kuluttaja on myyjän tiedon varassa, jamyyjää on uskottava, Havento toteaa. Hyvän myyjän löytäminen salapoliisityötä

Miten löytyy luotettava pumppumyyjä ja -asentaja? Vakiintunut toimija on ollut alalla parhaimmillaan 20–30 vuotta. Toisaalta tuorekin yritys voi hoitaa toimintaansa mallikelpoisesti, huomauttaa Motivan asiantuntija Sami Seuna.

Hyvä merkki on myös alan järjestön, Suomen lämpöpumppuyhdistys Sulpun jäsenyys.

– Kannattaa itsekin hieman selvittää yrityksen taustoja, Seuna sanoo.

Pumpun ostaja voi kysyä vertaisapua suosituilta lämpöpumppuihin keskittyneiltä keskustelupalstoilta. Seunan mukaan kirjoituksiin on kuitenkin suhtauduttava varauksella, koska kirjoittajaa tai kirjoittajan tarkoitusperää ei voi tietää.

Urakoitsijalta voi kysyä myös referenssikohteita varsinkin kalliita lämpöpumppuja hankittaessa. Kaikki tarjous- ja tilaustiedot on tärkeätä saada kirjallisena.

Merkki luotettavuudesta on myös se, että urakan viimeinen maksuerä toteutuu urakan valmistumisen ja käytönopastuksen jälkeen. Viimeisen maksuerän pitäisi olla suuruudeltaan riittävä urakoitsijan motivaation ylläpitämiseksi.

– Erityisen varovainen pitää olla ovelta ovelle -kauppiaiden kanssa tai myyjien, jotka vaativat nopeaa päätöstä, Seuna varoittaa.

Pitkä takuu kertoo laadusta

Mistä tietää, että myyty lämpöpumppu on laadukas? Luken Havento neuvoo, että tunnettujen valmistajien mallien voi olettaa keskimäärin olevan laadukkaampia kuin alalla vasta vähän aikaan toimineiden.

Toinen hyvä laadun mittari on takuuajan pituus. Lämpöpumppujen takuut vaihtelevat useimmiten 2–5 vuoteen. Takuiden sisällöissä voi olla eroa tai se voi olla kaksiosainen, koostuen esimerkiksi tehdastakuusta ja vakuutuksella jatketusta takuusta.

Pitkät takuuajat ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana yleistyneet, koska kilpailu on lisääntynyt. Motivan Seuna neuvoo, että takuuaika ja sen sisältö on hyvä olla kirjallisesti merkittynä tilaussopimukseenkin.

– On myös hyvä varmistaa, kuinka pitkä on itse asennustyön takuu.

Hyvä urakoitsija pystyy neuvomaan asiakasta lämpöpumpun valinnassa. Seuna kehottaakin kuluttajaa hankkimaan lämpöpumpun ja asennuksen samasta liikkeestä.

– Jos kuluttaja hankkii laitteen ja asennuksen eri paikasta, takuuasioissa voi tulla ongelmia. Aina ei ole selvää onko vika laitteessa vai asennuksessa, Seuna sanoo.

Jos lämpöpumppu on asentajalle ennestään tuttu, kuluttaja varmentuu paremmin laitteen oikeanlaisesta asennuksesta ja kunnollisesta käytönopastuksesta. Asentajallekin vieraaseen laitteeseen tutustuminen voi olla aikaa vievää.

– Käytönopastuksella kuluttaja varmistuu paremmin, että hän käyttää laitetta energiatehokkaasti ja siten, miten valmistaja on suunnitellut.

Laitteen energiatehokkuutta voi puolestaan vertailla laitteiden energiamerkkitietojen avulla. Testituloksia laitevertailuista löytää nykyään myös suomalaisista tekniikan alan lehdistä.

Seuna neuvoo varaamaan riittävästi aikaa kilpailutusta varten. Se todennäköisesti auttaa löytämään mahdollisimman hyvän urakoitsijan ja hinnan.

– Asennuksella saadaan aikaiseksi tuhoa, jos tuote ei kohteeseen sopiva, Luken Havento sanoo. Suhteellisesti vähän valituksia pumpuista

Vaikka kuluttaja voi olla hukassa lämpöpumpun oston kanssa, niistä tehdään suhteellisen vähän valituksia kuluttajaviranomaisille.

Kuluttajaneuvontaan tulee lämpöpumpuista hieman yli 400 yhteydenottoa vuodessa, kun niitä myydään Suomessa Sulpun mukaan yli 50 000 vuodessa. Valitukset liittyvät usein lämpöpumppujen tekniikkaan tai siihen, että laitteet eivät täytä myyntilupauksia.

– Ongelmat alkavat usein, kun takuuaika on umpeutunut. Aika usein laitetta on korjattu kerran tai kahdesti takuuaikana, kertoo kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Itä-Uudenmaan maistraatista.

Lämpöpumpun korjaaminen takuuajan umpeuduttua voi tulla kalliiksi kuluttajalle, ellei vikaa katsota tuotteen virheeksi. Virhetilanteessa korjauskustannukset ovat myyjän tai asennusliikkeen vastuulla. Kustannuksia kertyy, sillä pumput pitää korjata paikanpäällä ja korjauskäynnit maksavat.