Aidosti asiakkaan asialla artikkeli2018-07-24T15:23:52+00:00

Aidosti asiakkaan asialla

Kaukolämmön ja sähkönsiirron hinnat ovat tasaisessa nousussa, mutta maalämpöpumppujen hinnat sen sijaan laskevat. Maalämpöpumppu on kustannustehokas ja kannattava sijoitus ja siksi suosittu. Maalämpö on maaperään varastoitunutta aurinkoenergiaa, jota siirretään rakennusten ja käyttöveden lämmittämiseen lämpöpumppujen avulla. Maalämpöpumppujärjestelmä on ekologinen ratkaisu, jolla on pieni kulutus mutta suuri tuotto.

Lämpödiilerin myyntipäällikkö Markku Karhunen on ollut lämmitysalalla jo yli 13 vuotta.

– Olen ollut pidempään alalla kuin yksikään tällä hetkellä toiminnassa oleva lämpöpumppuyritys. Tätä ennen olin 20 vuotta päivittäistavaramyynnin puolella, siellä tottui palvelemaan asiakasta. Tykkään olla ihmisten keskuudessa töissä.

Internet on tullut vahvasti esiin asiakkaiden ja lämpöpumpputoimittajien yhdistämisessä. Suositukset ja aiemmat kokemukset ovat kuitenkin Lämpödiilerin tärkeimpiä tekijöitä asiakkaiden houkuttelemisessa.

– Kun aloitin alalla, asiakas löysi lämpöpumppujen toimittajan messuilta. Tänä päivänä toimittaja löytyy sosiaalisen median ja internetin kautta. Meille suurin osa asiakkaista tulee kuitenkin edelleen yhteistyökumppaneiden tai suositusten kautta. Meillä on pitkään alalla toimineen maine. Toki myös internethakujen kautta saamme asiakkaita. Kun kuningatar Elisabeth meni Twitteriin, liityin itsekin Facebookiin, Markku naurahtaa.

Lämpöpumppuyrityksiä on tullut lisää ja tarjonta on kasvanut lämpöpumppujärjestelmien suosion mukana. Myyjältä asiakkaan saamat tarjoukset ovat kuitenkin keskenään hyvin erilaisia.

– Toimijoita on tullut niin paljon, että asiakas saattaa kuvitella, että järjestelmän voi ottaa mistä vain. Jos vaikka pyytäisi tarjouksen neljästä eri paikasta, tarjoukset olisivat aivan erilaisia. Asiakas saattaa luulla, että tarjoukset ovat samoja sisällöltään, mutta asia ei ole näin. Erot syntyvät osittain laitteistovalinnoista ja asennuksesta sekä järjestelmän suunnittelusta. Myydyimmät pumppumerkit ovat yhtä hyviä, mutta merkkien sisäisissä malleissa on eroavaisuuksia, Markku selventää.

Asiakkaan tarpeen kartoitus on erittäin tärkeä osa tarjouksen tekoa ja järjestelmän suunnittelua. Asiakastapaamisessa tutkitaan rakennuksen pohjapiirustusta sekä laitesijoittelukuvia. Näin varmistetaan, että suunnitelma on selkeä rakentajalle, asentajalle sekä ennen kaikkea asiakkaalle.

– Asiakastapaaminen on välttämätön suunnittelun tarkkuuden vuoksi. Tapaamisessa myös asiakkaan tieto syventyy. Kun asiakas tekee tarjouspyynnön, me kutsumme hänet paikalle, jotta voimme kartoittaa asiakkaan tarpeen ja räätälöidä tarjouksen tarpeiden mukaiseksi. Haluaako asiakas esim. pörssisähköä, aurinkopaneeleita, kesä- ja mukavuuslämmitystä tai etävalvontalaitteistoa? Tarvekartoituksessa asiakkaan tarpeet käydään aidosti läpi. Tarpeiden mukaisesti valikoituvat myös pumpun malli sekä muut laitteiston osat. Tietyt pumppumerkit sopivat tiettyihin kokonaisuuksiin ja laitteet valitaan niiden sopivuuden mukaan.

Tarjouksen läpikäymisessä ammattitaito ja avoimuus ovat tärkeitä seikkoja.

– Kartoitetaan tarve, käydään läpi eri vaihtoehdot, tehdään tarjous ja käydään läpi tarjouksen kohdat. Tarjous vielä tarkistetaan, jotta siellä ovat ne asiat, joista on keskusteltu. Tarjous käydään avoimesti läpi, jotta asiakkaalle ei tule yllätyksiä. Ainoa arvaamattomampi seikka on lämpökaivon poraaminen, kun ei ole varmaa miten syvällä kallio tulee vastaan.

Lämpödiileri eroaa kilpailijoistaan laadukkuutensa vuoksi. Diilerin asentajat ovat alansa parhaita. Viilennys on yksi Diilerin vahvuuksista.

– Pystymme toteuttamaan viilennyksen niin laadukkaasti, että meillä on kilpailuetu. Viilennys on meidän erityisosaamista, olemme viilennyksen suhteen alan parhaimpia. Tämä johtuu siitä, että suunnittelemme viilennyksen eri tavalla kuin muut yritykset. Jotkin kilpailevat yritykset saattavat olla suurempia toimijoita kuin me, mutta meidän pitää olla parempia kuin he, ja sillä tavalla me pärjäämme. Teemme tietyt asiat eri tavalla, ja siksi meilläkin on asiakkaita. Erotumme laadulla.

– Lattialämmityksenkin laittamisessa on eroja, sillä putkia asennetaan eri tavoin, eri tiheydellä. Meidän mielestä lämmön tulee kattaa koko lattia.

Asiakkaan ajatteleminen ja palvelualttius ovat monen yrityksen tavoitteita. Harvoissa yrityksissä tällaiset tavoitteet ovat konkreettisia, mutta toisin on Diilerillä.

– Tarkoitus on, että asiakas on tyytyväinen vielä vuoden tai vuosienkin jälkeen. Olemme sitoutuneet ajattelemaan asiakkaan parasta, se ei ole pelkkä korulause. Jokainen työntekijämme on siihen sitoutunut.

Positiivinen asiakaskokemus on enemmän sääntö kuin poikkeus

– Ensimmäinen kontakti Lämpödiileriin tapahtui, kun etsimme netistä kokemuksia eri lämpöpumpputoimittajista. Rakennusalalla toimivat kaverit suosittelivat Lämpödiileriä, ja kehottivat ottamaan yhteyttä, joten soitin Diilerille ja Markku kutsui minut tapaamiseen. Diileri oli kolmas lämpöpumppujen toimittaja, jota kävin tapaamassa.

– Markun asenne ja ammattitaito olivat ratkaisevat tekijät Lämpödiilerin valitsemisessa, hän osasi perustella järjestelmän tekniset puolet ja kertoi avoimesti tarjouksen osa-alueista.

– Diilerin tarjoamien laitteiden moderni ilme oli myös ratkaiseva tekijä, jatkuvasti esillä olevat elementit kuten huonetermostaatit ovat tyylikkäitä ja moderneja, ja siksi ne sopivat paremmin uusiin rakennuksiin. Muutenkin Diilerin toimittamat laitteet ovat tyylikkään näköisiä.

– Asentamisesta Diileri saa meiltä täydet pisteet. Asentaminen meni rakennusvalvojankin sanoin ”oppikirjan mukaan”. Selvästi rakennusvalvonnan puolella arvostetaan Lämpödiilerin asentajien ammattitaitoa.

– Kaikin puolin onnistunut ja positiivinen kokemus! Aiomme jatkaa yhteistyötä Diilerin kanssa myös tulevaisuudessa.

Peter Ylikorpi